Mali i srednji poduzetnici motor su hrvatskog razvoja. Čine čak 99 posto svih poduzetnika, a zapošljavaju 70 posto radnika u privatnom sektoru, zaslužni su za 60 posto svih prihoda i preko 50 posto ukupnog izvoza. Ako ste mali i srednji poduzetnik, ovo se može činiti sjajnim. No, jedan izazov će u narednim godinama pogoditi značajan dio ovih poduzeća. Dio vlasnika koji je otvorio poduzeća krajem devedesetih ili početkom ovog stoljeća, bliži se vremenu za zasluženu mirovinu. Prema podacima s našeg portala, postoji više od tisuću poduzeća koja su osnovana prije 1. siječnja 2003., imaju između 5 i 250 zaposlenih te prihode između 1 i 20 milijuna eura. Nekoliko je izbora za njihove osnivače: prodaja poduzeća, prijenos vlasništva nasljednicima ili zapošljavanje profesionalnog menadžmenta koji će preuzeti upravljanje u ime vlasnika. No, kako znati kolika je objektivna prodajna vrijednost vašeg poduzeća, ako planirate prodaju ili prijenos vlasništva?
Prodaja poduzeća ili prijenos vlasništva: vaš prvi korak
Procjena vrijednosti nije jednostavan posao: obično se obavlja prije kupoprodaje i zahtijeva dubinsku analizu. Samim time, iznosi koji su uključeni su relativno visoki, a rokovi za obavljanje posla prilično dugi. No, što ako samo želite znati okvirno stanje kako biste mogli znati isplati li vam se ulaziti u posao ili ne? Ili ako ste dobili ponudu pa želite znati je li kvalitetna ili znatno odstupa od objektivne vrijednosti?
Kako bismo vam pomogli u tome, razvili smo algoritamsku procjenu vrijednosti svih poduzeća u Hrvatskoj, uz našeg partnera i konzultanta, dr.sc. Hrvoja Serdarušića. On je razvio, usavršio i testirao metodologiju, a svake godine obnavljamo ove procjene u skladu s najnovijim financijskim izvještajima. Tako su odnedavno dostupne procjene vrijednosti prema financijskim podacima za 2024. godinu. Nabavom certifikata procjene vrijednosti možete saznati kolika je ukupna vrijednost (zajedno s dugom) i prodajna vrijednost (samo vrijednost vašeg kapitala u poduzeću) te tako relativno povoljno doći do prvog koraka u pripremi poduzeća za prodaju ili prijenos vlasništva. Ova je procjena korisna kao orijentacijska vrijednost po kojoj možete oglasiti cijenu za preuzimanje.
Što ako ostajete vlasnik, ali odlučite pronaći menadžera koji će preuzeti svakodnevno upravljanje poduzećem? Za mjerenje učinka novog menadžera ili direktora, ova procjena može biti izvrstan orijentir, osobito ako se prati iz godine u godinu. Naime, dobit se može povećati ili smanjiti računovodstvenim putem, ali procjena vrijednosti je puno otpornija na različite manipulacije.
Je li procjena vrijednosti jedina važna kod prodaje ili preuzimanja?
Naravno, sam iznos procjene vrijednosti nije jedini važan ako ste kupac ili ako želite pripremiti svoje poduzeće za prodaju. Tu su i brojni drugi faktori osim cijene koji mogu povećati vjerojatnost za prodaju vašeg poduzeća. O tome je nešto više rekao autor naše metodologije, dr.sc. Hrvoje Serdarušić:
“Kod prodaje poduzeća mogu postojati i neke prepreke zbog kojih će se kupac puno teže odlučiti za preuzimanje. Primjerice, to može biti prevelika ovisnost o vlasniku ili ključnom zaposleniku, preveliko oslanjanje na jednog dobavljača ili kupca, sudski sporovi u koje je poduzeće uključeno, odnosno nestabilno pravno okruženje u određenoj industriji.”
Pitali smo ga i kako poduzetnici mogu učiniti svoje poduzeće atraktivnijom metom za preuzimanje:
“Mogu predložiti nekoliko stvari. Najprije je dobro posavjetovati se sa svojim računovođom, koji će vas savjetovati kako pripremiti svoje poslovanje da bude što urednije. Primjerice, atraktivnija poduzeća nemaju puno dugoročno nenaplaćenih potraživanja, imaju visok udio novca u dobiti i nastoje potpisati povoljne, dugoročne ugovore s većim dobavljačima i kupcima. Korisno je imati ključne procese razrađene kao procedure, imati što manji odljev zaposlenika te poslovati na rastućem tržištu.”
Dakle, kako biste mogli napraviti sljedeće korake, osim Certifikata procjene vrijednosti, dobro je početi pripremati svoje poduzeće tako da bude što atraktivnije kupcima. Slično kao i kod nekretnina, gdje će se dobro održavana kuća, na povoljnoj lokaciji i s umjerenom kvadraturom najprije prodati, tako se i poduzeće s dobrom profitabilnošću i procesima, na rastućem tržištu i dobrom strukturom troškova najprije prodaje.
Kako do procjene vrijednosti za svoje poduzeće?
Kao izvrstan prvi korak prije prodaje, naša osnovna verzija Certifikata sadrži ključne informacije o poduzeću, njegovoj procijenjenoj vrijednosti i trendu kretanja te najvažnijim pokazateljima. Imamo i opširniju, PRO verziju, a za inozemne kupce, obje verzije certifikata nudimo i na engleskom jeziku. Na kraju PRO verzije nalazi se alat za predviđanje vjerojatnosti bankrota, Altmanov Z-Score, s prikazanim vrijednostima za posljednjih 10 godina, čime pokazujete stabilnost vašeg poduzeća.
Više o tome zašto je općenito dobro koristiti Altmanov Z-Score čitajte ovdje. S profesorom Altmanom, jednim od najvećih živućih financijskih analitičara i profesorom s elitne poslovne škole NYU Stern, razgovarali smo ovdje.
Osim preko certifikata, nove procjene vrijednosti dostupne su i preko Premium+ paketa na portalu Bon.hr. Ovaj je paket izvrstan za one koji žele imati pristup procjenama za sva poduzeća u Hrvatskoj. Preporučujemo ga investitorima, fondovima, odvjetničkim društvima, velikim kompanijama i analitičarima.
Kako do paketa ili certifikata? Jednostavno: Premium+ paket naručite ovdje. Ako pak želite povoljniji Certifikat za vaše poduzeće, naručite ga na ovoj adresi.