Skip to content
Početna stranica » Blog » Koliko vrijedi vaše poduzeće u 2024.? Saznajte uz najnoviju procjenu vrijednosti!

Koliko vrijedi vaše poduzeće u 2024.? Saznajte uz najnoviju procjenu vrijednosti!

  • Novosti
Koliko vrijedi vaše poduzeće

Koliko vrijedi vaše poduzeće? Odgovor na to pitanje traže iskusni poduzetnici, ali i oni koje zanima brzi rast i razvoj. Zahvaljujući najnovijim financijskim podacima koji su pristigli na portal Bon.hr, našim partnerima Hrvoju Serdarušiću i razvojnoj kompaniji MIT Software, pripremili smo najnovije procjene vrijednosti za sva hrvatska poduzeća. U novoj verziji Certifikata procjene vrijednosti dolazi i velika novost: osim procjene vrijednosti čitavog poduzeća, tu je i procjena njegove prodajne vrijednosti, koja je dostupna i uz osnovnu i uz PRO verziju certifikata te na dva jezika.

Zašto procjena prodajne vrijednosti poduzeća?

Procjena prodajne vrijednosti na portalu Bon.hr iskazuje se za vrijednost čitavog poduzeća, neovisno o tome je li njegova imovina financirana dugom ili kapitalom vlasnika. Je li takva procjena dobar pokazatelj cijene koju bi trebalo platiti za njegovu kupnju? Pogledajmo najprije kako se do nje dolazi.

Formula za izračun procijenjene prodajne vrijednosti za 100 % udjela je:

Procijenjena prodajna vrijednost = Procjena vrijednosti – Financijski dug + Novac na računu.

Od procijenjene vrijednosti trebate oduzeti financijski dug jer bi njega trebalo vratiti ako biste željeli biti potpunim vlasnikom imovine poduzeća. Toj razlici treba pribrojiti novac na računu jer on može poslužiti za otplatu financijskog duga.

Procjenu prodajne vrijednosti poduzeća za 100 % udjela možete pronaći na prvoj stranici svakog Certifikata, a iskazuje se za sva poduzeća koja imaju pozitivnu vrijednost ove veličine. Ako vas, dakle, zanima koliku bi prodajnu vrijednost moglo postići poduzeće, onda vam ovaj novitet može pomoći da lakše procijenite isplati li vam se razmotriti njegovu prodaju, odnosno kupnju.

Zašto se procjena odnosi na 100 % udjela? Većinski će udio imati nešto višu vrijednost od manjinskog, baš kao što potpuno preuzimanje poduzeća za kupca nosi jednostavnost u upravljanju u odnosu na situaciju kad su manjinski udjeli brojniji.

Dosad je u Certifikatu stajala napomena da je nužno isključiti komponentu duga iz ukupne vrijednosti na razini cijelog poduzeća (eng. enterprise value). Ovime jasnije razgraničavamo ukupnu vrijednost poduzeća, bez obzira na to donosi li ono korist kreditorima ili vlasnicima, u odnosu na ekonomsku vrijednost glavnice (kapitala) poduzeća, koja zanima samo vlasnike, odnosno potencijalne kupce i prodavače.

Kolike su procjene vrijednosti u odnosu na prošlu godinu?

Nakon što je domaće gospodarstvo u 2022. realno raslo za visokih 7,0 posto, u 2023. je rast bio značajnih 3,1 posto, što je i dalje više u odnosu na okruženje. No, znači li rast BDP-a automatski i da su rasle procjene vrijednosti poduzeća za prethodnu godinu? O tome pitamo autora naše metodologije, financijskog konzultanta Hrvoja Serdarušića:

Hrvoje Serdarušić

Hrvoje Serdarušić, financijski analitičar te autor metodologije procjene vrijednosti za Bon.hr

“Faktori koji utječu na opće kretanje procjena vrijednosti poduzeća uključuju makroekonomske uvjete, kamatne stope, financijsku izvedbu poduzeća, industrijske trendove, regulatorni okvir te tržišni sentiment i očekivanja investitora. Na razini poduzeća, ključni pokretači vrijednosti (eng. value drivers) su prihodi, profitabilnost, razina duga, konkurentska prednost, inovacije, upravljanje troškovima, operativna učinkovitost i sposobnost prilagodbe promjenama na tržištu. Makroekonomski uvjeti, poput gospodarskog rasta i inflacije, mogu značajno utjecati na prihode i troškove poduzeća. Pisao sam, primjerice, o tome kako inflacija može iskriviti trendove te dovesti do pogrešnih zaključaka.

Povišene kamatne stope povećavaju trošak kapitala, što se odražava na smanjene buduće novčane tokove kroz diskontiranje po većim stopama. Odabir diskontne stope jedna je od dviju varijabli koja jako utječe na visinu vrijednosti, uz drugu, rezidualnu vrijednost. Nadalje, na neto dobit mogu utjecati i promjene u poreznim zakonima i regulativama, pa je tako stopa poreza na dobit za poduzeća s prihodima do milijun eura prije nekoliko godina znatno smanjena, što je povećalo njihove neto dobiti i time vrijednosti takvih poduzeća.

Industrijski trendovi, kao što su tehnološki napredak i konkurencija, također igraju važnu ulogu. Vidimo to na svjetskoj razini kroz dramatično veću vrijednost kompanija koje su naslonjene na umjetnu inteligenciju. Pravo je pitanje je li to zaista i održivo.”

Možete li nam reći kako na procjene utječe razdoblje povišenih kamatnih stopa i, samim time, skupljeg kapitala?

“Središnje banke, posebno američki FED, igraju ključnu ulogu u oblikovanju ekonomskih uvjeta putem svojih monetarnih politika. Politika jeftinog duga, koja se poklapa sa sporazumom Plaza Accord iz 1985. te dolaskom Alana Greenspana na čelo FED-a dvije godine kasnije, značajno je utjecala na globalna kretanja. Ovim mjerama, uz status dolara kao svjetske rezervne valute, novac je postao znatno jeftiniji. To je olakšalo donošenje odluka o prihvatljivosti investicija na svim razinama, bilo da se radi o mikro poduzećima, korporacijama ili državama. Time je omogućeno lakše preuzimanje rizika.

Međutim, dolaskom koronakrize dolazi do globalne promjene paradigme. SAD će vjerojatno pokušati postići novi dogovor s Kinom, koja teži većoj prihvatljivosti svojeg juana. Trenutno, kineske državne obveznice imaju niske dugoročne prinose, što čini dugoročna ulaganja u kinesku ekonomiju manje atraktivnim. Istovremeno, SAD želi povećati konkurentnost svoje ekonomije, pa su carinska ograničenja prema Kini dio ovog složenog paketa. Teško je procijeniti kako će se to rasplesti, ali jasno je da je Kina izvozila deflaciju sve do koronakrize, što je odgovaralo Zapadu.

Danas, kad je inflacija gotovo strukturna, središnjim bankarima nije lako vratiti stope rasta cijena na prihvatljivih dva posto godišnje. Države su, uz središnje banke, tijekom koronakrize preplavile svoje ekonomije pravim tsunamijem novca, što je dovelo do inflacije. Protiv nje je borba započeta najbržim podizanjem kamatnih stopa ikada. Podizanje kamatnih stopa utječe pak na podizanje diskontnih stopa, a ono smanjuje buduće ekonomske koristi jer se buduće primitke dijeli s većim brojem.”

Kakva je onda veza između skupljeg kapitala i pritiska na pad vrijednosti poduzeća?

“Ona je jasna: više kamatne stope povećavaju troškove kapitala, smanjuju profitabilnost i ograničavaju mogućnosti za rast, što rezultira nižim procjenama vrijednosti poduzeća. Obratno, u vrijeme niskih kamatnih stopa, kapital je jeftiniji. To potiče ulaganja, rast i povećanje vrijednosti poduzeća. Ova dinamika jasno pokazuje koliko su monetarne politike središnjih banaka ključne za ekonomske procese i procjene vrijednosti poduzeća.

No, ako gledamo vijesti, očekivali bismo pad burzovnih indeksa, a ne porast vrijednosti određenih poduzeća. Zašto je tomu tako? Unatoč svemu, svijet napreduje, a obećanje budućeg rasta zasad prevladava. Moguće je da se globalna ekonomija nalazi na točki preokreta, i to ne samo zbog promjene geopolitičkih odnosa i njihove redefinicije. Moguće je da će tehnologija znatno povećati globalnu produktivnost.”

Zahvaljujemo našem autoru metodologije na ovim uvidima. Iz njih prepoznajemo kako monetarna i fiskalna politika imaju snažan utjecaj na to koliko vrijedi vaše poduzeće, baš kao i rast produktivnosti i tehnološki napredak.

Od čega se sastoji naša procjena vrijednosti?

Najpovoljniji put do toga koliko vrijedi vaše poduzeće je Certifikat procjene vrijednosti. To je dokument koji sadrži procjenu vrijednosti poduzeća, procjenu njegove prodajne vrijednosti kod preuzimanja 100 % udjela, kao i ključne pokazatelje o njegovim performansama. Iznimno je koristan alat za one koji razmišljaju o prodaji poduzeća, angažmanu ili analizi rada menadžmenta, poduzetnike koji žele objektivno mjerilo vrijednosti svog životnog projekta ili za one koji razmišljaju kupiti određeno poduzeće.

Wiserfunding, Omega Score i zombi kompanije drugi dio intervjua s Edwardom Altmanom

Edward Altman, autor Altmanovog Z-Scorea, u intervjuu za Bon.hr

Premda osnovna verzija Certifikata sadrži ključne informacije o poduzeću, njegovoj procijenjenoj vrijednosti i trendu kretanja te najvažnijim pokazateljima, od prošle godine u ponudi je i opširnija, PRO verzija. Ona nudi ispis svih korištenih metoda u našoj procjeni. Prvenstveno je namijenjena profesionalnim ulagačima te poduzetnicima koji žele detaljnije informacije o svom poduzeću i njegovoj atraktivnosti za preuzimanje. Na kraju ove verzije nalazi alat za predviđanje vjerojatnosti bankrota, Altmanov Z-Score, s prikazanim vrijednostima za posljednjih 10 godina.

On pomaže procijeniti rizičnost ulaganja i prepoznati trendove u poslovanju poduzeća. Više o tome zašto je općenito dobro koristiti Altmanov Z-Score pronađite ovdje. Naš intervju u dva dijela s autorom ovog pokazatelja, jednim od najvećih živućih financijskih analitičara i profesorom s elitne poslovne škole NYU Stern, Edwardom Altmanom, možete pročitati ovdje.

100 % hrvatski proizvod

Jeste li znali? Naša je procjena vrijednosti poduzeća potpuno hrvatski proizvod. Koristi metodologiju financijskog analitičara Hrvoja Serdarušića, a za razvoj softvera zadužen je naš dugogodišnji partner, MIT Software. I ostali ključni partneri i dobavljači dolaze iz Lijepe naše. Stoga smo ponosni što i naš proizvod pokazuje da su vrhunske financijske inovacije itekako ostvarive u Hrvatskoj.

Koliko vrijedi vaše poduzeće i kako do iznosa?

Osim preko certifikata, nove procjene vrijednosti dostupne su i preko Premium+ paketa na Bon.hr portalu. Ovaj je paket izvrstan za one koji žele imati pristup procjenama za sva poduzeća u Hrvatskoj, a preporučujemo ga investitorima, fondovima, odvjetničkim društvima, velikim kompanijama i analitičarima.

Ako pak želite doći do pojedinačne procjene poduzeća, Certifikat je dostupan po znatno pristupačnijoj cijeni od Premium+ paketa. Dostupan je u osnovnoj i PRO verziji te na dva jezika: hrvatskom i engleskom. Time želimo učiniti certifikat praktičnim za poduzeća koji imaju inozemne suvlasnike, partnere ili potencijalne kupce.

Kako do paketa ili certifikata? Jednostavno: Premium+ paket možete naručiti ovdje, dok je odabrani Certifikat dostupan za narudžbu na ovoj adresi.

Podijelite ove korisne informacije: