Kako se procjenjuje vrijednost poduzeća?

Procjena vrijednosti poduzeća

Većina ljudi u Hrvatskoj zna nabrojati barem dva ili tri od deset najvrjednijih poduzeća na svijetu: Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet (Google), Alibaba, Facebook i tako dalje. Procijeniti njihovu vrijednost nije osobito teško, jer su svi izlistani na burzi i samo treba provjeriti tržišnu vrijednost njihovih dionica. No, kako procijeniti vrijednost poduzeća koje ne kotira na nekoj od svjetskih burzi? Ili, još bolje, kako možete procijeniti koliko vrijedi Vaše poduzeće?

Kolika je fer vrijednost vašeg udjela u poduzeću?

Možda ste već blizu mirovine ili planirate prodati svoj udio u poduzeću preostalim partnerima. Možda ste dobili i ponudu za preuzimanje. U tom je slučaju jako teško znati je li neka ponuda poštena ili nije. Ako želite prodati poduzeće, veoma je korisno imati objektivnu, neovisnu procjenu poduzeća na koju se možete osloniti i prezentirati je potencijalnim kupcima. S druge strane, ako ste dobili ponudu za otkup udjela ili preuzimanje, često će uz nju doći i procjena vrijednosti na temelju koje je ponuda sastavljena. No, može se li se toj procjeni vjerovati?

Iz svih navedenih razloga, dobro je uvijek pri ruci imati neovisnu procjenu na temelju više metodologija. Tako možete znati je li ponuđena cijena dobra, ili pak kupcu argumentirati zašto smatrate da ona nije prihvatljiva te pokazati zašto tražite više. Osim toga, informacija o vrijednosti udjela uvijek je korisna jer je udio u poduzeću vaša imovina: dobro je znati koliko vrijedi i kako se ta vrijednost kreće. Zato smo pokrenuli jedinstveni projekt na ovim prostorima: procjenu vrijednosti svakog poduzeća u Hrvatskoj.

Zašto postoje različite procjene vrijednosti?

Ako otvorite testni primjer, vidjet ćete da postoji više različitih procjena vrijednosti poduzeća. One su okvirno pojašnjene u pop-up prozoru koji se pojavljuje kad kliknete na ikonu informacija “i” desno od metode, a detaljno su prikazane u metodološkom pojmovniku u prilogu. Njih je sastavio naš eminentni suradnik, financijski analitičar Hrvoje Serdarušić. Te se razlike može objasniti različitim potrebama. Primjerice, likvidacijska vrijednost je vrijednost koja se može ostvariti relativno lako, prodajom imovine poduzeća. No, ona ne uzima u obzir poslovanje poduzeća i potencijalnu dobit koje poduzeće može ostvariti. Zato je u pravilu mnogo niža od drugih procjena vrijednosti.

Što s drugim procjenama? Uzmimo primjer: softverska će poduzeća u snažnoj ekspanziji i s velikim potencijalom rasta te starija poduzeća u etabliranim industrijama biti teško usporediva istom metodologijom. Zato je korisno imati više načina mjerenja vrijednosti. Druge procjene tako uzimaju u obzir dodanu ekonomsku vrijednost (EVA), rezidualnu dobit i konkurente unutar industrije.

Zahvaljujući različitim metodologijama, moguće je isključiti ekstremne vrijednosti te dobiti znatno uravnoteženiju sliku vrijednosti poduzeća. Ona će, na koncu, često biti najbliža medijalnoj vrijednosti. Najzanimljivije za direktore i vlasnike pak je redovno ažuriranje ovih vrijednosti kroz godine, sa svakom novom objavom financijskih izvještaja.

Procjena vrijednosti poduzeća kroz godine pokazuje menadžersku sposobnost

Ako pratite procjenu vrijednosti poduzeća kroz niz godina, koji će se stalno produljivati, možete steći prilično jasnu sliku o sposobnosti uprave poduzeća da povećava njegovu vrijednost. Direktorima će ova informacija pomoći da mjere vlastite performanse te ih uspoređuju s konkurencijom. Ona može biti veoma korisna i kod pregovora o naknadi i bonusima: posebno onima koji se ugovaraju prema učinku. Najbolji dugoročni učinak za mjerenje je upravo uvećanje vrijednosti.

Vlasnicima poduzeća će informacija o kretanju vrijednosti poduzeća kroz godine biti izuzetno koristan i jednostavan alat za procjenu učinkovitosti menadžmenta. Naime, premda se određenom promjenom računovodstvenih politika može utjecati na vrijednost dobiti ili druge metrike, procjena vrijednosti poduzeća daje cjelovitu sliku o radu menadžmenta jer uzima u obzir daleko veći broj varijabli. U konačnici, vlasnike bi trebalo najviše zanimati upravo dugoročno uvećanje vrijednosti njihove imovine, odnosno udjela u poduzeću. Ovaj inovativni alat omogućuje vam upravo to: da pratite vrijednost vlastitog poduzeća, povezanih partnera i konkurencije te da možete bolje upravljati svojom imovinom.

Zatražite svoj Premium+ paket na Bon.hr portalu te, osim procjene vrijednosti poduzeća, pratite i njihov bonitet, performanse, imovinu, povezana društva te brojne druge korisne informacije za menadžere i vlasnike poduzeća. Korisne poslovne informacije za vlasnike i menadžere nikad nisu bile dostupnije!

Podijelite ove korisne informacije: