Skip to content
Početna stranica » Blog » Nemojte ostati kratkih rukava: provjerite maksimalnu preporučenu izloženost prema svakom kupcu

Nemojte ostati kratkih rukava: provjerite maksimalnu preporučenu izloženost prema svakom kupcu

Što je maksimalna preporučena izloženost

Znači li svaka prodaja ujedno sigurnu naplatu? Iskustvo brojnih poduzetnika govori nam da to nije uvijek tako. Čak i kad se radi o kupcima s kojima redovito poslujemo, lako se može dogoditi da u nekom trenutku novac ne pristigne, a proizvod ili usluga su već isporučeni. Kako na vrijeme prepoznati ove situacije i procijeniti rizik od neplaćanja? Saznajte što je maksimalna preporučena izloženost i kako vam u tome može pomoći.

Što je maksimalna preporučena izloženost?

Svaki kupac nije jednako rizičan: velika i stabilna poduzeća obično će imati manji rizik od neplaćanja kod narudžbe od 10.000 eura od mikropoduzeća koje je osnovano prije dvije godine. Povećani je rizik, isto tako, osobito prisutan kod prve veće isporuke ili ugovora. Zato nam je potrebno određeno mjerilo ili preporuka za svakog pojedinog kupca kako bismo znali kad ovaj rizik počinje biti značajan. Mi smo ga nazvali – maksimalna preporučena izloženost.

Ovaj se iznos odnosi na vrijednost otvorenih stavki koje nisu naplaćene za određene poduzeće. On se može odnositi, primjerice, na:

  • maksimalni iznos odgođenog plaćanja koji odobravate pojedinom poduzeću (posebno značajno kod trgovaca)
  • maksimalnu vrijednost robe koja se nalazi na komisijskoj prodaji kod određenog trgovca, odnosno kupca (posebno značajno za proizvođače ili distributere)
  • maksimalni iznos naplativih sati ili radova koji su obavljeni ili isporučeni, a još nisu naplaćeni prema pojedinom klijentu (posebno značajno u građevinarstvu, izradi softvera, projektantskim i konzultantskim uslugama i sličnim djelatnostima).

Gdje se može pronaći?

Ova vrijednost se pod skraćenim nazivom Max kredit nalazi na kartici “Opći podaci” za svako poduzeće, odmah ispod ocjene rejtinga. Maksimalna preporučena izloženost istaknuta je u eurima, a može iznositi od 0 do 250.000,00 eura. Za veće iznose od toga, preporučujemo da ugovorite određeni oblik osiguranja potraživanja.

Maksimalna preporučena izloženost

Slika 1. Primjer prikaza maksimalne preporučene izloženosti (Max kredit) na Bon.hr portalu.
Izvor: Bon.hr portal

Maksimalna preporučena izloženost temelji se na dostupnim financijskim podacima. Ona se može promijeniti, stoga je uz nove podatke potrebno ažurirati i svoju politiku naplate prema kupcima. Primjerice, ako se ova vrijednost za nekog kupca značajno smanji, možete zatražiti instrumente osiguranja za svoja potraživanja ili ugovoriti drukčiji tempo naplate.

Je li dovoljno pratiti samo maksimalnu preporučenu izloženost?

Ukratko, ne. Maksimalna preporučena izloženost odnosi se na komercijalni rizik, odnosno volju i sposobnost kupca da izvrši plaćanje. Postoje i nekomercijalni rizici kojima možete biti izloženi, kao što su politički rizici, rizici katastrofalnog događaja, a postoji i tečajni rizik, rizik cijene te brojni drugi financijski i nefinancijski rizici.

Kako se od njih obraniti? Svakako preporučujemo da uključite monitoring za sve svoje redovne kupce, ali i partnere, konkurente i dobavljače, kako biste bili na vrijeme obaviješteni o ključnim promjenama u njihovom poslovanju. Te promjene mogu značiti opasnosti, ali i prilike za vas. Za njih se uvijek dobro pripremiti adekvatnim poslovnim planiranjem.

Podijelite ove korisne informacije: