Očekivanja o padu BDP-a u 2020. kreću se od optimističnih 6 do više od 10%. U takvim je trenucima svaki kupac zlata vrijedan, posebno za izvoznike. Nove okolnosti donose promjenu fokusa na neke nove proizvode ili kupce. No, kako pritom znati s kojim ćemo od njih kvalitetno poslovati? Premda će iskusni proizvođači i trgovci lako odbaciti prijevarne poslovne ponude, poznavanje detaljne financijske slike kupca jako je važno kako bi znali je li on pred financijskim poteškoćama ili ima stabilno poslovanje. U prijevodu, ne radi se samo o tome možemo li mu vjerovati. Radi se o tome koliko je on financijski jak da nastavi redovito naručivati i plaćati proizvode ili usluge, tako da se na njega možemo osloniti u narednom razdoblju. Saznajte kako dobiti podatke za strana poduzeća i na što obratiti pozornost!
Trenutna kriza samo povećava važnost poznavanja krvne slike kupca
Jednom kad dobijete uvid u financijske pokazatelje potencijalnog kupca, možete prepoznati radi li se o dobro kapitaliziranom poduzeću sa značajnim rezervama likvidnosti ili se radi o kupcu koji i sam ima poteškoća s naplatom potraživanja. Prije ili poslije, problemi koje kupac ima, prelit će se i na njegove dobavljače. Virus nelikvidnosti ima jednu sličnost s onim koji je obilježio ovu godinu. Brzo se širi, i to najčešće prije nego shvatimo da je među nama. Naši testovi, u ovom slučaju, su financijski izvještaji i pokazatelji.
Na koje od njih treba obratiti pažnju? Vaša check-lista prvenstveno bi trebala sadržavati pokazatelje likvidnosti, posebice na koeficijent trenutne likvidnosti. On se može izračunati iz bilanci, tako da podijelite novac u banci i blagajni s kratkoročnim obvezama.
Vaša check-lista: likvidnost, dugovi, kapital i blokade
Drugi skup važnih podataka vezan je uz udio duga i fiksnih troškova. Pogledajte udio plaća, najmova i financijskih rashoda u računu dobiti i gubitka. Ako je on visok (taj udio ovisi o industriji), znači da će poduzeće biti u velikim poteškoćama kod vanjskih šokova. Tu je i koeficijent vlastitog financiranja. U ovim uvjetima teško je doći do svježeg kapitala. Koeficijent vlastitog financiranja, koji se dobiva tako da se kapital i rezerve podijele s iznosom aktive, morao bi iznositi barem 20%. Još jedna jednostavna metrika koju možete koristiti je tako da od kapitala i rezervi oduzmete iznos prihoda prošle godine podijeljenim s 6. Trebali biste dobiti pozitivan broj. Tako ćete vidjeti može li taj kupac pretrpjeti vanjski šok, kao što je zatvaranje vrata i zaustavljanje prodaje u trajanju od 60 dana, bez blokade poslovanja.
U ovim će uvjetima i poduzeća s dugačkim neto novčanim ciklusom imati veće poteškoće. Neto novčani ciklus je vrijeme u kojem poduzeće transformira svoju imovinu u priljev novca od prodaje. Iz toga proizlazi da će poduzeća s dugim prodajnim ciklusima biti pogođenija.
Konačno, informacija koju možete tražiti i je li taj kupac u blokadi, ili je bio u blokadi. Ako je trenutno u blokadi, ne može vas platiti. Ako je bio u blokadi i prije koronakrize, to je signal za krajnji oprez. Vjerojatno njegov poslovni model nije dovoljno čvrst da se u njega možete pouzdati kao dobavljač.
Kako dobiti podatke za strana poduzeća?
Važno je imati ove podatke u pravo vrijeme i na lako dostupan način. Ne želite provesti dane pretražujući ove podatke, od kojih značajan dio nije javno dostupan. Portal Bon.hr može ponuditi financijske podatke za strana poduzeća u Austriji, Belgiji, Bugarskoj, Češkoj, Hrvatskoj, Estoniji, Finskoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Mađarskoj, Irskoj, Italiji, Latviji, Litvi, Njemačkoj, Nizozemskoj, Norveškoj, Poljskoj, Portugalu, Rumunjskoj, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Španjolskoj, Švedskoj i Ukrajini.
Preko naših partnera, ovi se podaci ažuriraju na dnevnoj bazi, tako da vrlo brzo možete saznati je li neki od potencijalnih ili trenutnih partnera, primjerice, blokiran. Osim toga, možete zatražiti i prilagođene procjene rizika od naših stručnjaka te tako dobiti brzo i učinkovito rješenje po principu “ključ u ruke”. Više informacija ili testni račun možete zatražiti ovdje.