Većina ljudi u Hrvatskoj zna nabrojati barem dva ili tri od deset najvrjednijih poduzeća na svijetu: Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet (Google), Tesla, Facebook i slično. Procjena vrijednosti poduzeća poput ovih lako je dostupna: sva su izlistana na burzi i može se provjeriti tržišnu vrijednost njihovih dionica. No, kako procijeniti vrijednost poduzeća koje ne kotira na nekoj od svjetskih burzi? Ili, još bolje, kako možete procijeniti koliko vrijedi vaše poduzeće?
Kolika je fer vrijednost vašeg udjela u poduzeću?
Možda ste već blizu mirovine ili planirate prodati svoj udio u poduzeću preostalim partnerima. Možda ste dobili i ponudu za preuzimanje. U tom je slučaju jako teško znati je li neka ponuda poštena ili nije. Ako želite prodati poduzeće, veoma je korisno imati objektivnu, neovisnu procjenu poduzeća na koju se možete osloniti i prezentirati je potencijalnim kupcima. S druge strane, ako ste dobili ponudu za otkup udjela ili preuzimanje, često će uz nju doći i procjena vrijednosti na temelju koje je ponuda sastavljena. No, može se li se toj procjeni vjerovati?
Isto tako, ako razmišljate o uvođenju ESOP-a (Employee Stock Ownership Plan), odnosno podjeli udjela u poduzeću zaposlenicima, najprije trebate znati koja je tržišna vrijednost poduzeća. Ona je osnovica za utvrđivanje oporezive vrijednosti udjela te utječe na visinu poreza koju trebate platiti kad prenosite udjele na zaposlenike.
Iz svih navedenih razloga, dobro je uvijek pri ruci imati neovisnu procjenu na temelju više metodologija. Tako možete znati je li ponuđena cijena dobra i objektivna. Osim toga, informacija o vrijednosti udjela uvijek je korisna jer je udio u poduzeću vaša imovina: korisno je znati koliko vrijedi te je li u porastu ili padu. Zato smo pokrenuli jedinstveni projekt na ovim prostorima: procjenu vrijednosti svakog poduzeća u Hrvatskoj.
Zašto postoje različite procjene vrijednosti?
Ako otvorite testni primjer, vidjet ćete da postoji više različitih procjena vrijednosti poduzeća. One su okvirno pojašnjene u pop-up prozoru koji se pojavljuje kad kliknete na ikonu informacija “i” desno od metode, a detaljno su prikazane u metodološkom pojmovniku u prilogu. Njih je sastavio naš eminentni suradnik, financijski analitičar Hrvoje Serdarušić. Te se razlike može objasniti različitim potrebama. Primjerice, likvidacijska vrijednost je vrijednost koja se može ostvariti relativno lako, prodajom imovine poduzeća. No, ona ne uzima u obzir poslovanje poduzeća i potencijalnu dobit koje poduzeće može ostvariti. Zato je u pravilu mnogo niža od drugih procjena vrijednosti. U suprotnom, ako poduzeće loše koristi svoju imovinu, može biti i viša!
Što s drugim procjenama? Uzmimo primjer: softverska će poduzeća u brzoj ekspanziji biti teško usporediva sa starijim poduzećima u etabliranim industrijama. Zato je korisno imati više načina mjerenja vrijednosti. Druge procjene tako uzimaju u obzir dodanu ekonomsku vrijednost (EVA), rezidualnu dobit i konkurente unutar industrije.
Zahvaljujući različitim metodologijama, moguće je isključiti ekstremne vrijednosti te dobiti znatno uravnoteženiju sliku vrijednosti poduzeća. Najzanimljivije za direktore i vlasnike je činjenica što se ova vrijednost redovno ažurira kroz godine, sa svakom novom objavom financijskih izvještaja.
Procjena vrijednosti poduzeća kroz godine pokazuje menadžersku sposobnost
Ako pratite procjenu vrijednosti poduzeća dulje vremena, možete steći prilično jasnu sliku o sposobnosti uprave poduzeća da povećava njegovu vrijednost. Direktorima će ova informacija pomoći da mjere vlastite performanse te ih uspoređuju s konkurencijom. Može biti veoma korisna i kod pregovora o naknadi i bonusima: posebno onima koji se ugovaraju prema učinku. Najbolji dugoročni učinak za mjerenje je upravo uvećanje vrijednosti.
Vlasnicima poduzeća će informacija o kretanju vrijednosti poduzeća kroz godine biti izuzetno koristan i jednostavan alat za procjenu učinkovitosti menadžmenta. Naime, određenom promjenom računovodstvenih politika može se utjecati na vrijednost dobiti ili druge metrike, kao što je EBITDA. Procjena vrijednosti poduzeća daje cjelovitu sliku o radu menadžmenta jer uzima u obzir daleko veći broj varijabli. U konačnici, vlasnike bi trebalo najviše zanimati upravo dugoročno uvećanje vrijednosti njihove imovine, odnosno udjela u poduzeću.
Naš inovativni alat omogućuje vam upravo to: pratiti vrijednost vlastitog poduzeća, povezanih partnera i konkurencije te bolje upravljanje vlastitom imovinom.
Ako želite imati informacije o vrijednosti svih hrvatskih poduzeća, zatražite Premium+ paket na Bon.hr portalu. S njim ćete, osim procjene vrijednosti poduzeća, moći pratiti i njihov bonitet, performanse, imovinu, povezana društva te brojne druge korisne informacije. A za sve one koji žele procjenu vrijednosti samo za svoje poduzeće, tu je naš Certifikat.